05.02.2013 - Redakce
počet přečtení: 1436
vytvořeno 05.02.2013, upraveno 05.02.2013
TÉMA Německo frčí. A chce frčet ještě rychleji a výš. Dokud nedosáhne evropské pozice číslo 1. Řeč je o nejlepší národní lize starého kontinentu. Tento cíl si vedení Beko BBL stanovilo v květnu 2011 a už v polovině minulé sezony se dostalo dál, než jak zněl původní plán. Ač španělská ACB, tedy nyní precizně Endesa liga, je zatím jasným číslem 1, už teď je podle šéfa BBL Jana Pommera bundesliga spolu s francouzskou ligou hned v závěsu. A do roku 2020 má být jedničkou. Proto vy, kdo dnes sníte o ACB jako o evropském nebi, vezměte v potaz i následující řádky.
Německo frčí. A chce frčet ještě rychleji a výš. Dokud nedosáhne evropské pozice číslo 1. Řeč je o nejlepší národní lize starého kontinentu. Tento cíl si vedení Beko BBL stanovilo v květnu 2011 a už v polovině minulé sezony se dostalo dál, než jak zněl původní plán. Ač španělská ACB, tedy nyní precizně Endesa liga, je zatím jasným číslem 1, už teď je podle šéfa BBL Jana Pommera bundesliga spolu s francouzskou ligou hned v závěsu. A do roku 2020 má být jedničkou. Proto vy, kdo dnes sníte o ACB jako o evropském nebi, vezměte v potaz i následující řádky.
Růst má v nejbližších letech u sousedů všechno ? návštěvy, rozpočty, minutáž pro domácí hráče i klubové zastoupení v Eurolize. Její šéf Jordi Bertomeu už ostatně před časem podotkl, že by byl rád za nějaké tři čtyři německé týmy v hlavní soutěži. Tak moc chce největší evropský trh dostat ještě víc do hry. A jeho Němci mu rozumějí - Berlín i Bamberg už letos pronikly do fáze Top 16. Ulm má šanci na čtvrtfinále Eurocupu. A to se stále ještě jakoby drží zpátky mnichovský Bayern.
V čem je zatím španělská Endesa liga vpředu? "Má daleko větší příjmy z televizních práv, mnohem větší návštěvnost, sportovní přitažlivost a některé kluby mají daleko větší rozpočty než my," vypočítával Jan Pommer zhruba před rokem.
Od té doby už však německá top soutěž opět o něco navýšila svá čísla. I když nyní poslední Giessen, držitel divoké karty pro tuto sezonu, aktuálně řeší odvrácení bankrotu, jinde zaznamenávají spíš růst.
Už na konci sezony 2010/11 soutěž měla průměrnou návštěvnost na utkáních základní části přes 3800 lidí, a poté, co se z BBL odporoučely dva kluby s nejnižší návštěvností a naopak do ní přibyl mocný Bayern (Audi Dome pro 6700 lidí), permanentně vyprodaný Würzburg (3140) a Ulm postavil novou arénu pro 6000, letěly cifry vzhůru.
Už v půlce sezony 2011/12 byl průměr na 4246 divácích, což znamenalo 15procentní nárůst oproti stejnému období předchozí sezony a naplněné kapacity hledišť z 83 procent.
Po základní části byl divácký průměr 4322 (nárůst o 13,3 procenta), což znamenalo poprvé překonání hranice 4000. Celková návštěvnosti činila 1 322 605. Lídrem byla berlínská Alba s 10971. Bamberg a Bayern následovaly s 6796 a 6149. Ulm, bývalý tým asistenta repre lvů Mikea Taylora, díky nové hale vyskočil až na 4. místo s 5471 (nárůst přes 87 procent).
A BBL pošesté v řadě dosáhla na víc než milion návštěvníků během základní části.
Hodně díky Bayernu vzrostly i rozpočtové cifry. Na 18 klubů na startu sezony 2011/12 v souhrnu připadlo 61 milionů eur (1,56 miliardy korun, průměr 86,8 milionu korun na klub), což byl nárůst o zhruba deset procent oproti předchozímu ročníku. Pommer to z hlediska obtížné ekonomické situace v Evropě a problémům různých národních soutěží označil za významný úspěch.
Podle jednoho výzkumu se o 15 procent zvýšil i počet lidí, kteří považovali BBL za zajímavou soutěž. Ligová utkání na kanálu sport1 v průměru sledovalo v průměru 120 tisíc lidí a dalších 25 tisíc se dívalo online. Na Facebooku měla liga už před rokem plných 50 tisíc fanoušků.
O marketing a propagaci se starají špičkoví profesionálové, velkou zbraní ligy je finanční stabilita a disciplína klubů, samozřejmostí transparentní hospodaření s naplněnými nebo jen minimálně minusovými rozpočty (vedení ligy může účetnictví klubů kontrolovat i během sezony). BBL navíc posiluje vazby na celoevropskou scénu a už se stává tou, která je následovaná.
Čím dál větší důraz se klade i na zvyšování zapojení německých hráčů s vizí zkvalitnění národního týmu. BBL si dala za cíl, aby 30 procent odehraných minut do konce letošní sezony patřilo německým hráčům (v polovině minulé to bylo 23,8), což se při nyní již 6 povinných domácích hráčích z 12členné soupisky zdálo jako splnitelný cíl.
Pro představu - na startu sezony 2011/12 mělo v 18 týmech německý pas 56,4 procenta hráčů (166 z 284, nárůst o 3,1 procenta oproti předchozí sezoně). A z nich více než tři čtvrtiny byli 24letí nebo mladší (126).
Z celkových 15 zastoupených zemí byly druhou nejpočetnější Spojené státy se 101 muži (34,3 procenta).
Zajímavý vývoj nabrala myšlenka finančního fondu U24, který byl ustaven před několika lety, a z něhož byly odměňovány týmy, které nejvíc hrály s 24letými a mladšími Němci. Ačkoliv fond byl postupně vyrušen, z původní myšlenky se stal skoro trend a pro kluby začalo být prý velice zajímavé využívat mladé domácí hráče.
Cílem do budoucna je i úspěšné napodobení španělské Copy del Rey, mega turnaje osmi nej týmů ACB po polovině základní části, na který si fanoušci kupují lístky už dlouho dopředu, aniž často vědí, zda se jejich tým kvalifikuje.
ACB by se už pomalu měla začít dívat do zpětného zrcátka...
-trh-
Copyright © 2015 - 2025 Basketmag. Created by: LERIS.cz