15.01.2015 - Redakce
počet přečtení: 1984
vytvořeno 15.01.2015, upraveno 15.01.2015
TÉMA NBL Možná jste si toho všimli. A možná se to děje právě i díky vám. V lecjaké hale i aréně, kde se hrává Kooperativa NBL, poslední dobou roste návštěvnost. A některá vybraná utkání už fanoušci berou doslova útokem. Do Opavy se na jindřichohradecké Lions dostavilo 1400 tifosi vyznávajících žluté barvy, na USK to bylo už dokonce 1600. Dodat, že je skoro pořád vyprodáno v Děčíně (1200), to by bylo nošením sov do Atén. V Ústí se na derby severu sešlo přes 1500 přátel oranžového míče a hala praskala ve švech. Tisícovku atakují v posledních utkáních u Vajgaru a v hitových zápasech i v Prostějově. A špičku ledovce pak představují Pardubice - ty hudebním předvánočním mačem spustily lavinu a po 3200 divácích na USK se zjevilo i 1900 lidí na Nymburku a přes 1600 na Děčínu. Zeptali jsme se proto klubů, kam už v průměru vyšplhaly, a zda jde u těch vyšších cifer o náhodu, či o důsledek zvýšeného marketingového úsilí.
TÉMA NBL Možná jste si toho všimli. A možná se to děje právě i díky vám. V lecjaké hale i aréně, kde se hrává Kooperativa NBL, poslední dobou roste návštěvnost. A některá vybraná utkání už fanoušci berou doslova útokem. Do Opavy se na jindřichohradecké Lions dostavilo 1400 tifosi vyznávajících žluté barvy, na USK to bylo už dokonce 1600. Dodat, že je skoro pořád vyprodáno v Děčíně (1200), to by bylo nošením sov do Atén. V Ústí se na derby severu sešlo přes 1500 přátel oranžového míče a hala praskala ve švech. Tisícovku atakují v posledních utkáních u Vajgaru a v hitových zápasech i v Prostějově. A špičku ledovce pak představují Pardubice - ty hudebním předvánočním mačem spustily lavinu a po 3200 divácích na USK se zjevilo i 1900 lidí na Nymburku a přes 1600 na Děčínu. Zeptali jsme se proto klubů, kam už v průměru vyšplhaly, a zda jde u těch vyšších cifer o náhodu, či o důsledek zvýšeného marketingového úsilí.
BK JIP Pardubice: Jde o víc než jen o basket
Bekse se po slabším rozjezdu sezony zvedají čísla málem skokově. V jejím případě je trochu zavádějící smíchávat cifry z haly Dukla s hokejovou arénou, neboť do první jmenované se naskládá maximálně 900 lidí a většinou bývá zcela plná.
Minulou sezonu na zápasy v aréně chodilo v průměru 1138 lidí. Letos je to zatím 1332 (včetně utkání na Dukle 1180), z toho za čtyři utkání od prosincové super show s filharmonií dělá průměr skvělých 1890 fanoušků.
"S takovým číslem jsme určitě spokojeni. Vždy ale bylo v těch zápasech třeba připravit něco navíc. Třeba v týdnu s domácími utkáními s Prostějovem (středa) a Nymburkem (sobota) byl v aréně neuvěřitelný souběh akcí, protože v úterý a v pátek doma hráli i hokejisté, kteří navíc hostili Spartu. Takže šlo o 4 zápasy za 5 dní. Ve spolupráci s hokejovým klubem se nám i tento týden povedlo celkem zvládnout, byť na Prostějov i přes veškerou snahu přišlo 800 diváků," odkrývá pardubické zákulisí marketingový manažer René Peška.
Návštěvnost se během sezony zvedá i díky aktivitě při řešení doprovodného programu zápasů. "Když tam dnes není nic navíc, nějaká zábava, je to poměrně složité. Už to není jen o basketbale a při doprovodném programu už nestačí jen tancování. Proto se snažíme i o netradiční věci - čerstvě jsme zkusili například pojídání hamburgerů od McDonald´s na čas, což se setkalo se značnou odezvou. V brzké době tak chystáme i soutěž základních škol, kdy o každé z přestávek budou jejich zástupci soutěžit v různých dovednostech. V hledišti se tak vytvoří určitá rivalita. Fanoušky je potřeba zaujmout a my chceme, aby se do dění sami zapojovali," zdůrazňuje Peška.
V proudu inovací a novinek by v této sezoně měla vyniknout ještě jedna mimořádná. Vedení BK JIP chce alespoň jeden domácí zápas odehrát v budoucím hlavním útočišti, nyní na NBL připravované hale Dašická, jež při sestavení mobilních tribun ze tří stran poskytne kapacitu kolem 1400 míst.
BK Děčín: Vyprodáno! A zase vyprodáno!
Klubem, který už návštěvnostní průměr moc šponovat nemůže, je BK Děčín. Aktuálně činí 1015 diváků při kapacitě 1200 míst. Podle marketingové manažerky Aleny Volrábové nicméně zájem o utkání nadále stoupá. "Návštěvnost našich zápasů je jedna z nejvyšších v rámci České republiky," nepřehání Volrábová.
Top kotle se sešly na bitvy s Pardubicemi (1180), Prostějovem (1120), Nymburkem (1200), Ostravou (1200), Kolínem (1060), USK (1060), Ústím (1020) a Lions (1050).
Přestože by se zdálo, že v basketbalovém městě, kde se NBL nerohuje s top soutěžemi jiných sportů, není třeba mít o návštěvy obavy, klub neusíná na vavřínech a fanouškům chystá různá zpestření. Aktivizuje je na Facebooku, hráči je lákají ve videopozvánkách a po zápasech jim děkují speciálním rituálem.
V zápasech samých pak klub oceňuje příznivce oděné do klubových barev a v této sezoně přibyla i nová soutěž o Válečnický jackpot.
BK Opava: Ženy zdarma, intro dětí a už skoro 1000
Z dozvuků bronzového opojení zřejmě stále těží Slezané, kteří průměr v základní části navýšili z loňských 630 už na 950 (diváci prošlí turnikety)! Jen mimochodem, průměr v play-off minulé sezony dělal skvělých 1600.
Do Haly Opava se láká na vstupné zdarma pro děti do 12 let a také pro ženy. Obecně totiž platí, že čím více ženstva v hledišti, tím lépe pro celkovou atmosféru v ochozech, ale také na hřišti. Podle generálního manažera Dušana Štěničky jsou ovšem letošním bingem hlavně představovačky přípravek a mládežnických týmů během ligových zápasů, jež do hlediště natáhly rodiče i další blízké a kamarády.
Mimochodem, kdo by se ještě před rokem v Opavě nadál, že na Lions či USK teď dorazí 1400 a 1600 diváků?
Sluneta Ústí: Rekordní derby
V Ústí se letos blýskli novou rekordní návštěvou na derby s Děčínem, na něž dorazilo přes 1500 diváků. Další letošní top návštěvy se dostavily na Svitavy (925), Kolín (923) a v úvodu sezony na USK a Lions (vždy 920). Průměr zatím těsně přesahuje 900 diváků a je o chloupek lepší než ten loňský.
Marketingový manažer klubu Vladimír Hejl, který je zároveň kapitánem týmu v NBL, sice letos nemá po ruce takový magnet, jakým byl v uplynulém ročníku Kwamain Mitchell, přesto "základy stavby" nedovolily návštěvám poklesnout, zvlášť když tým znovu bojuje o účast v play-off.
Kapitán Pand si pochvaluje, že facebookový profil, na němž se různými způsoby láká na každý domácí zápas, zaznamenal za poslední rok nárůst o 1000 fanoušků (aktuálně přes 2000). Na každé utkání poutá ve městě pozornost i 100 plakátů velikosti A3 a 134 posterů velikosti A2, po Ústí navíc visí i 10 billboardů s měsíčním rozpisem zápasů a k tomu běží před každým utkáním spoty v rádiu a na dvou LED projekcích (v centru a na hlavní příjezdové silnici do města).
Při zápasech samých vše otevírá ochutnávka vína při vstupu do haly, následuje poločasový program s bodyzorbingem nebo střeleckou soutěží o ceny od partnera utkání. Pravidlem je klání o dva nejhlučnější fanoušky i akční vyhrávání "zápasové kapely" s trumpetisty a bubeníky.
Lions Jindřichův Hradec: Tisícovky na dohled
Slibně se po slabším startu rozběhla návštěvnost i Lions, kteří se letos pohybují na průměru 800. V minulé sezoně to bylo 850, když atraktivní zápasy přeskočily i tisícovku, letos už podle generálního manažera Radka Nováka tyto "extrémní duely" nepřicházejí, zato chodí vyrovnané vysoké návštěvy. Ty dosáhly svého vrcholu v posledních čtyřech utkáních, kdy už překonaly i loňské průměry. Svou roli sehrává i dosud "životní sezona" klubu v NBL a intenzivní tah na premiérové play-off. A pokud by vyšlo, očekával by Novák zájem z kategorie obrovských.
"Požární" kapacita jindřichohradeckého stánku je prý až 1500 lidí, ale podle manažera už 1300 tifosi při přípravě lvic na OH v Londýně utěsnilo hlediště prakticky k neprodyšnosti. Rekordem této sezony je vánoční duel s Tury s tisícem fanoušků, užívajících si letos produkci dvou z nejlepších borců ligy.
V klubu pracují na tom, aby se hlediště pravidelně plnilo co nejvíc. Na každé utkání posílají množství volných vstupenek jak partnerům, tak do základních škol, většiny středních a také na místní VŠE. "Všichni členové klubu se také věnují intenzivní propagaci tištěnou i elektronickou formou. Na tu jsme se hodně zaměřili a třeba na Facebooku jsme zaznamenali enormní nárůst členů," říká k aktuálnímu číslu (přes 1560) Radek Novák.
Ariete Prostějov: Nedělní ofenziva
Na 150 až 200 lidí odhadl nárůst průměrné návštěvy oproti minulé sezoně místopředseda prostějovských Orlů Michal Müller. Za aktuálními počty diváků v hledišti (700-800) vidí jeden klíčový krok - přesun hracího víkendového dne ze soboty na neděli.
"Soboty nám ještě loni někteří fanoušci vyčítali," podotýká Müller ke stížnostem sportumilovných obyvatel města, kteří museli v sobotu mnohdy volit mezi hokejem (aktuálně v druhé nejvyšší soutěži), fotbalem (bojuje o postup z třetí ligy), basketbalem (vicemistr země) či ženským volejbalem (mistr země a účastník Ligy mistrů, s nímž Orli sdílejí stejnou halu).
"Teď se mohou naši příznivci vrátit z víkendu a náš zápas ještě stihnout. Celkově byl přesun zápasů na neděli dobrý krok," pochvaluje si člen vedení klubu.
Orlí fandové už letos atakovali tisícovku v šlágrech s Nymburkem a Děčínem, k devíti stovkám se blížila návštěva s Pardubicemi. Asi nejen prostějovský činovník zároveň připojuje poznámku o tom, že víkendových čísel většinou nejde dosáhnout při středečních zápasech, nebo v jiné všední dny, kdy řada fanoušků nestíhá včas dorazit z práce.
V Prostějově zažili dosud největší žně při finálové sérii z roku 2011, kdy parta kouče Bálinta seriózně sahala po krku Nymburku, a kdy na poslední bitvy naplnilo halu více než 2000 diváků. To ale pořád nemělo na pohárový duel s Opavou z doby, kdy Orli ještě brázdili první ligu.
"Tehdy ještě za Opavu hráli Czudek, Stuchlý nebo Staněk a my s nimi prohráli jen těsně. Tenkrát se tu rozjížděl obrovský boom, na některých místech fanoušci ani nemohli vidět celé hřiště a naplnili jsme i "požární" kapacitu, která je kolem 2500 lidí," vzpomíná Müller.
Qanto Tuři Svitavy: Plno je snadno
Sevřený stánek Turů při solidní naplněnosti vydává už pěknou zvukovou kulisu, což v této sezoně ukázaly například dva TV duely s Novou hutí. A při 450 místech k sezení a celkové kapacitě maximálně osm až devět set lidí se takové hlediště plní i o poznání snadněji.
Tuří průměr je aktuálně 600 fanoušků a v podstatě kopíruje minulou sezonu. Narváno bylo na mistry z Nymburka, u dalších zápasů podle generálního manažera Pavla Špačka hodně záleželo, jaký den se hrálo, neboť ve všední den se tolik příznivců na basketbal nedostane.
A co je ve Svitavách tím nejlepším marketingovým nástrojem? "Především naše kvalitní výkony," podotýká Špaček.
Copyright © 2015 - 2025 Basketmag. Created by: LERIS.cz